ROMEO & JULIA enTHE FIERY ANGEL van PROKOFIEV

De Russische componist Sergej Prokofjev (1891 – 1953) verliet tijdens de revolutie zijn vaderland, maar in 1933 knoopte hij nieuwe banden aan met zijn geboorteland. Met zijn vrouw, een Spaanse zangeres, vestigde hij zich in Moskou. Al snel ontving hij de opdracht om balletmuziek te maken bij Romeo en Julia. De Grote Zuivering leidde er echter toe dat het ballet werd afgekeurd. (Levende mensen kunnen dansen, dode mensen niet…) In 1938 werd het stuk tenslotte in het repertoire opgenomen door het Bolsjoj-Theater.

Prokofjev heeft het liefdesgeluk en liefdesleed van de twee geliefden treffend verklankt. Het ene moment luisteren we naar zeer romantische muziek en het andere moment klinken genadeloos ruwe klanken. Zou dit laatste met de ruzies en scheldpartijen van de twee families te maken hebben? In ieder geval moesten de Russische autoriteiten in beginsel weinig van het stuk hebben en schorsten de uitvoering eenvoudigweg. Hier in een bewerking voor cello en piano van Lidia Baich en Matthias Fletzberger

Prokofjevs opera “The Fiery Angel” handelt over een wel zeer uit de hand gelopen ongelukkige liefde. Dit is een verhaal dat zowel tijd als taal ontsteigt, met haar uiterste schoonheid, gestoordheid en liefde. Een verhaal zo diep symbolisch en tegelijkertijd extreem menselijk. 

Maya Fridman, klassiek celliste met een zwak voor folk, rock en jazz, werd gegrepen door zowel verhaal als muziek en maakte er een bewerking van die inzoomt op de sterk symbolische en tegelijkertijd extreem menselijke kanten van het verhaal. Ooit krankzinnig verliefd geweest? Dan is dit een verhaal voor jou!
Hier in een bewerking voor cello, piano en verteller door Maya Fridman

Maya Fridman, geboren in 1989 in Moskou, is een getalenteerde jonge artiest wonende in Nederland. Al vanaf jonge leeftijd werd Maya erkend als muzikaal wonderkind en deed ze mee aan meerdere TV- en radioprogramma's. Tijdens haar studie aan de Moscow State College of Music ontving ze de eerste prijs op het International Festival of Slavic Music, naast vele andere prestigieuze awards.

In 2010 werd Maya toegelaten op het Conservatorium van Amsterdam waar ze studeerde bij Dmitry Ferschtman. Hier ontving ze haar master-diploma op 10 juni 2016 met de hoogste waardering, Cum Laude. De afgelopen negen jaar trad Maya met grote regelmaat op op allerlei grote locaties in Europa, zoals het Concertgebouw van Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ, TivoliVredenburg, de Vereeniging en nog veel meer. Vanwege haar zeer brede muzikale interesse heeft ze altijd een passie gehad voor improvisatie en het spelen van diverse muzikale stijlen.

Al haar soloprogramma's hebben een sterke emotionele impact op het publiek en presenteren belangrijke werken van de vorige eeuw, alsmede compleet nieuwe werken van hedendaagse componisten. In 2013 ontving ze de prijs voor Beste Muzikant bij de Grote Prijs van Nederland. Maya zette succesvolle samenwerkingen op en in 2015 en 2016 sloot ze zich aan bij Harry Sacksioni op zijn Jubileum Tour 65 en speelde ze met bands als Faun en Cesair in binnen- en buitenland. Verder tourde ze met Asko|Schönberg K[h]AOS, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni voor de producties Carroussel (2017), Salam (2018) en Brave New World 2.0 (2019).

Tijdens de Cello Biënnale 2016 speelde Maya de rol van Margarita in de muziektheater-bewerking van The Master and Margarita geregisseerd door Dagmar Slagmolen, waar ze samen met cellist Kian Soltani optrad.

In 2015 bracht ze haar debuutalbum The Invisible Link uit, met werken van Alfred Schnittke, Pēteris Vasks en Arvo Pärt, dat ze opnam samen met pianist Daniël Kool, en uitbracht onder het label TRPTK.

In 2017 bracht ze twee nieuwe albums uit: Elegy (met Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven) en Red Velvet, een solo-album met werken van Karen Tanaka, César Lüttger, Gaspar Cassadó, Oswaldo Golijov, Louis Andriessen, Kaveh Vares en Alisa Apreleva. Beide albums ontvingen internationale lovende recensies, en Red Velvet ontving een Luister 10 award. Haar nieuwste album bevat haar eigen arrangement van Prokofiev's opera De Vuurengel voor cello en piano, waaraan ze samenwerkte met pianist Artem Belogurov. De opname werd internationaal zeer positief ontvangen. "... het beste kamermuziekalbum dat ik in de afgelopen 20 jaar heb gehoord" door het Amerikaanse blad The Absolute Sound.

Maya is musician-in-residence bij Gaudeamus en finalist van Dutch Classical Talent in 2018/2019. In 2018 werd ze genomineerd voor de Grachtenfestivalprijs.

Artem  Belogurov staat bekend om zijn “verve, intelligentie en delicatesse” en “grote tederheid” (Evening Odessa). Hij heeft een breed repertoire van solo- en kamermuziekwerken. Zijn interesse in autentieke uitvoeringen leidde ertoe dat hij, na het behalen van zijn bachelor piano aan de New England Conservatory, aan het Conservatorim van Amsterdam ging studeren waar hij in 2016 cum laude zijn Master of Music in Keybords behaalde voor zowel clavichord als fortepiano.

Artem trad o.m. op als solist of in kamermuziekverband in de Jordan Hall, Harvard Musical Association, de Universität der Kunste in Berlin, de Musikhochschule in Hannover, St Andrews University in Schotland, de Odessa Philharmonic Hall in Oekraïne, de Rachmaninoff Society in St. Petersburg, Castello di Galeazza in Italy, Tivoli Vredenburg in Utrecht en het Muziekgebouw in Amsterdam. Hij maakte met de briljante violist Aleksey Semenenko een tournee door de US et., etc..
Artem nam verschillende succesvolle cd’s op. Met Maya Fridman nam hij het nieuwe arrangement op van Prokofiev’s opera ”The Fiery Angel”.

Bastiaan de Zwitser, ambachtelijk verhalenverteller
“Geboren en getogen in het land van Appelschietende Boeren werd ik met Pinkeltje en Pindakaas opgevoed, want mijn ouders kwamen uit het land van Vliegende Zeemannen. Ondertussen woon ik al wat jaartjes in dit land der Kabouters en verdien ik mijn levensgeluk als vader van drie goden, als echtgenoot van mijn ware liefde en als verhalenverteller. En nee, ik heet niet de Zwitser, ik ben de Zwitser.
Sali zämme. Chömmed cho losse”.
Bastiaan studeerde Writing for Performance aan de HKU. Hij trad al overal in den lande met veel succes op.

  • Entree € 15,-, tot 25 jaar € 7,50 incl. pauzedrankje

Aanvang 20.00 uur
Einde 22.00 uur
Entree €15.00 (tot 1 jaar: €7.50)

Reserveer kaarten